Dader spoorloos. Wie vergoedt je autoschade

9 december 2011

Dader spoorloos. Wie vergoedt je autoschade?

Misschien herken je deze situatie. Je hebt boodschappen gehaald, komt terug bij je auto en ontdekt schade door een aanrijding. De dader is spoorloos. Wie betaalt dan de schade?

Als niemand aansprakelijk gesteld kan worden voor schade aan uw auto, kun je een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Maar je krijgt niet zomaar een vergoeding. Het moet vaststaan dat niet jijzelf, maar een andere partij aansprakelijk is voor de schade. De schade moet bovendien veroorzaakt zijn door een motorrijtuig, dus niet door bijvoorbeeld een fiets.

Getuigenverklaring

Ook moet je kunnen aantonen dat je je hebt ingespannen om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen. Denk hierbij aan een politieaangifte, een buurtonderzoek of een advertentie. Dit moet binnen 14 dagen gebeuren, anders vergoedt het Waarborgfonds niets. Lastiger is dat je verklaringen moet kunnen overleggen van getuigen die bereid zijn hun verklaring onder ede te herhalen. Alleen je eigen verklaring is onvoldoende bewijs.

Lege handen

Als je schadeclaim bij het Waarborgfonds wordt afgewezen sta je met lege handen. Zorg daarom altijd voor een goede verzekering. Wij adviseren je graag over de vraag welke autoverzekering het handigst is met het oog op de auto die je rijdt.

  • Wat doen wij

    Op deze website kun je financiële producten van verschillende verzekeraars met elkaar vergelijken. Ook kunnen de vergeleken financiële producten direct worden afgesloten. Gedurende de looptijd van het financiële product is Femke jouw aanspreekpunt.

    De dienstverlening van Femke via deze website is 'Execution only'. Dat betekent dat Femke via deze website geen advies geeft, maar alleen de verzekering voor je afsluit. 'Execution only' is een vorm van dienstverlening waarbij jij zelf afwegingen maakt en beslissingen neemt. 'Execution only' is bedoeld voor personen die goed op de hoogte zijn van financiële producten in het algemeen en die weten welke specifieke financiële producten hen passen. Met deze vorm van dienstverlening komt Femke tegemoet aan de wensen van diegenen die zelf direct verantwoordelijk willen zijn voor het afsluiten en het beheer van hun verzekeringen en andere financiële producten waarin Femke bemiddelt.

    Wil je wel advies over je verzekeringen, neem dan contact met ons op.

  • Hoe volledig is
    onze vergelijking

    Op deze website kunnen financiële producten van verschillende verzekeraars met elkaar worden vergeleken. Dat zijn ASR, London, de Goudse, Delta Lloyd, Reaal, AEGON en Avero Achmea.

    Femke werkt samen met meer verzekeraars, maar niet via deze website. Neem contact met ons op als je daar meer over wilt weten.

  • Hoe vergelijken wij

    Eerst vragen we je enkele gegevens. Op basis daarvan tonen wij een lijst met verzekeraars en de basispremie per maand voor een standaard verzekering. De verzekeraar met de laagste basispremie staat bovenaan. Zodra je kiest voor een verzekeraar, kun je bij die verzekeraar nog dekkingen aan en uitzetten. Je uiteindelijke premie kan daardoor hoger of lager worden.

  • Hoe verdienen wij
    met vergelijken

    Wij brengen voor het vergelijken of afsluiten van verzekeringen geen kosten rechtstreeks bij jou in rekening. Wij ontvangen per afgesloten verzekering een vergoeding van de verzekeraar. Deze doorlopende vergoeding (provisie) wordt door de verzekeraar aan ons betaald gedurende de looptijd van de verzekering. Tijdens die periode is Femke jouw aanspreekpunt.

    De hoogte van de vergoeding bedraagt een vast percentage van de premie, tussen de 7,5% en 20%. Dat is afhankelijk van het financiële product en de verzekeraar.

Belangrijk: Femke geeft geen advies via deze website.
Lees hier meer over onze dienstverlening en deze vergelijker.

Autoverzekering premie

Vergelijk verzekeringspremie's voor je auto.
  • Vul je kenteken inLees toelichting
  • Vul gegevens over je auto en gebruik inLees toelichting
    • Vul gegevens over je auto en gebruik in
    • Gebruik van het motorrijtuig: is dit je eerste gezinsauto, de tweede of rijdt je deze auto zakelijk?
    • Kilometerstand: dit veld is niet verplicht.
    • Accessoires: dit zijn zaken die aan de auto worden toegevoegd nadat deze door de fabriek is afgeleverd. Bijvoorbeeld de radio, trekhaak, fietsenrek of skibox. Mobiele navigatiesystemen en telefoons zijn niet meeverzekerd.
    • Kilometers per jaar: hoeveel kilometers rijdt je ongeveer? Rond af naar boven.
    • Aantal zitplaatsen: dit veld is niet verplicht.
    • VorigeVolgende
  • Geboortedatum, postcode en schadevrije jarenLees toelichting
    • Geboortedatum, postcode en schadevrije jaren
    • Vul je geboortedatum in
    • Vul je postcode in
    • Geef het aantal schadevrije jaren op. Als dit je eerste auto is, geef dan 0 jaar op.
    • Geef aan of je per maand, kwartaal, half jaar of jaar wil betalen. Betalen per jaar is vaak iets goedkoper.
    • VorigeVolgende
  • Kies voor WA, Beperkt of Volledig CascoLees toelichting
    • Kies voor WA, Beperkt of Volledig Casco
    • Kies welk soort dekking je wil. Lees er hier meer over, of bel ons.
    • WA: De WA-verzekering is de minimale verzekering die je kunt afsluiten. Tenzij iemand anders jou aanrijdt, is de schade aan je eigen auto hiermee nog niet gedekt.
    • WA beperkte casco: Deze verzekering keert naast de WA-dekking ook uit als je auto gestolen wordt of beschadigd raakt door bijvoorbeeld brand, storm, een steentje door je ruit of een botsing met een dier.
    • WA volledig casco: Deze verzekering keert daarnaast ook uit als je de schade aan je auto zelf veroorzaakt.
    • Mijn voorkeur: laat dit op 'Voordelige keus' staan. Je krijgt dan een overzicht van premie's te zien.
    • VorigeVolgende
  • Kies een verzekeraar in de premie vergelijkerLees toelichting
    • Kies een verzekeraar in de premie vergelijker
    • De voor jouw situatie goedkoopste verzekeraar staat boven aan.
    • Als je uitleg wilt over de voorwaarden van iedere verzekeraar, dan kun je ons altijd bellen.
    • VorigeVolgende

Autoverzekering afsluiten

Sluit je verzekering af of vraag eerst een offerte aan.
  • Kies aanvullende dekkingenLees toelichting
    • Kies aanvullende dekkingen
    • Lees er hier meer over, of bel ons.
    • Bonusbeschermer: hiermee kun je meestal één schade claimen zonder je no-claim korting te verliezen. Let op: klik bij een eventuele foutmelding gewoon op 'Vorige' en ga door.
    • Ongevallen voor inzittenden: keert eenmalig een vast bedrag uit in geval van invaliditeit of overlijden
    • Schade-inzittende: vergoedt schade van de inzittenden, ook als je het ongeval zelf veroorzaakt. Dat kan gaan om materiële schade (zoals kapotte kleding) en letsel schade (zoals tijdelijke arbeidsongeschiktheid).
    • Rechtsbijstand: vergoedt juridische kosten waar je tegenaan kan lopen bij de nasleep van een ongeval met je auto.
    • Pechhulp: het is prettig als je bij pech snel weer verder kunt. Let op: klik in het formulier op 'Europa' en eventueel weer terug op 'Nederland' om de totaalpremie te zien.
    • VorigeVolgende
  • Kies voor offerte of direct afsluiten en vul je persoonlijke gegevens inLees toelichting
    • Kies voor offerte of direct afsluiten en vul je persoonlijke gegevens in
    • Meldcode: voor een offerte is dit veld niet verplicht. Je meldcode bestaat uit de laatste 4 cijfers van je chassisnummer. Deze staat op het kentekenbewijs van de auto. We gebruiken dit nummer om te controleren of de combinatie met het kenteken overeenkomt.
    • Emailadres: we sturen je de offerte of een kopie van de polis direct naar je emailadres toe.
    • Als je kiest voor de offerte, dan ontvang je een email van ons. Klik op het nummer achter 'Offerte' om de offerte te bekijken. Het kan voorkomen dat deze pagina niet optimaal in je browser wordt weergegeven. In de email vind je ook een link naar de acceptatie vragenlijst. Daarmee zet je je offerte gemakkelijk om in een polis. Als je hulp wilt met de acceptatievragen, bel ons dan gerust.
    • Je adres en woonplaats worden meestal automatisch ingevuld op basis van je postcode.
    • VorigeVolgende
  • Beantwoord nog enkele acceptatievragenLees toelichting
    • Beantwoord nog enkele acceptatievragen
    • Vul de vragen correct in. Ze helpen ons iedere klant de juiste dekking en premie te bieden. Als je hulp wilt met de acceptatievragen, bel ons dan gerust.
    • VorigeVolgende
  • Je bent nu verzekerd via Femke. Een goede keuze!Lees toelichting
    • Je bent nu verzekerd via Femke. Een goede keuze!
    • Hartelijk bedankt voor je aankoop. Je ontvangt van ons meteen een email met een link naar je polis. En binnenkort ontvang je de polis op papier bij je thuis. We hopen dat je nog jarenlang een tevreden klant van ons blijft.
    • VorigeVolgende